30 בספט׳ 2013

שמאל ימין

אחראים על רוב השערים של מכבי. בן חיים ומיכה (צילום: ברני ארדוב)

רק מחזור רביעי וקשה שלא להתרשם מהשיפור שחל בהתקפת מכבי ת"א במשחקים האחרונים. בשני המחזורים הראשונים מכבי כבשה שלושה שערים, שניים מהם היו בשש הדקות הראשונות מול עכו ואחד בתוספת הזמן מול בני יהודה. לעומת זאת, בשני המשחקים האחרונים חל השיפור כאשר מכבי משלשת את המאזן עם שישה שערים בשני המשחקים האחרונים. על פניו, הכל נראה מושלם אך עדיין ישנו חוסר איזון וקיימים הבדלים בין צד שמאל של ההתקפה לצד ימין, הבדלים שלהם סוזה וקרויף טרם מצאו פתרון. המצב מזכיר קצת שחקן כדורגל שרגלו הימנית חלשה בהשוואה לזו השמאלית. כמו השחקן כך גם החלק הימני בהתקפת מכבי ת"א חלש משמעותית מהחלק השמאלי למרות שאף שחקן התקפה בסגל הקבוצה הוא בעל רגל שמאל טבעית.

לסוזה יש בעיה, פרט לגאל מרגוליס שעדיין בוסר, אין לו אף שחקן בסגל שמביא את יכולותיו בצורה הטובה ביותר כשחקן כנף ימין. בעמדה הזו ניסה פאולו סוזה את טל בן חיים, דור מיכה וברק יצחקי אך ללא תוצאות משביעות רצון. השניים הראשונים, טב"ח ומיכה, מיטיבים לשחק דווקא בצד השמאלי וברק יצחקי מעדיף את עמדת חלוץ. כל זה גורם לסוזה לפתוח בצד ימין עם אחד מהשלושה כברירת מחדל.

דור מיכה ובמיוחד טל בן חיים הם שחקנים שבאים לידי ביטוי יותר טוב בצד שמאל בהתקפה. לטב"ח זו העמדה שהוא שיחק בה גם בהפועל ת"א וגם במכבי פ"ת ובה הוא מביא לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר את המהירות שלו ומשחק האחד על אחד. לדור מיכה זו גם עמדה נוחה יותר מכיוון שהוא אוהב לחתוך משם לאמצע בכדי להשתחרר ולהרים לרחבה.  

כאשר בוחנים את השערים שמכבי ת"א כבשה בליגה עד כה העונה מתברר ששליש מהשערים (שלושה מתוך תשעה) הובקעו מבישול של מיכה או בן חיים כשבאו מצד שמאל. שני שערים נוספים הובקעו ממהלכים שהתחילו בצד שמאל , אחד מהם מבישול בעקב של מיכה שהגיע לצד שמאל למרות שהיה מתופקד במשחק באגף ימין. חוסר האיזון בין הצדדים מתבהר יותר כאשר בודקים כמה שערים הובקעו מבישול באגף ימין?תשובה, שער אחד בודד של יצחקי מול חיפה מבישול של ראדי (הבישול של זהבי לפריצה באותו משחק היה במתפרצת).

למעשה, במספר מקרים דווקא ראדי מצא את עצמו בצד ימין למרות שזו לא העמדה הטבעית שלו. במשחק המדובר מול מכבי חיפה, שבו סוזה החליט לעבות את מרכז השדה בעוד קשר אחורי נוצרה סיטואציה שבה ראדי וזהבי מצאו את עצמם משחקים בשטחים קדמיים יותר, בין היתר גם בכנף ימין. באופן לא מפתיע שני השערים הראשונים הובקעו מבישולים נהדרים של שניהם מצד ימין, ראדי ליצחקי וזהבי לפריצה.

נחזור לאגף שמאל ולשערים שהובקעו משם. שלושת השערים שבישלו טב"ח ומיכה , יפים ככל שיהיו, מראים מצד אחד את העוצמה והעומק שיש למכבי ת"א בצד שמאל ומצד שני את הבעייתיות שיש בצד ימין. השער הראשון מול הפועל עכו והשער השני מול עירוני ק"ש הם ממש העתק זה של זה. שני המהלכים התחילו ממסירה של זהבי שמצאה את בן חיים חופשי באגף שמאל וזה מסר כדור רוחב פעם אחת לברק יצחקי (עכו) ופעם למואנס דאבור (ק"ש).

הבישול של בן חיים מול עכו
הבישול של בן חיים מול ק"ש

על כל זה ניתן להוסיף את ההשפעה שיש למגנים על הדומיננטיות של צד שמאל. כל מגן שמאלי שיפתח, אם זה יואב זיו, מאנה או עומרי בן הרוש הוא הוא בעל יכולות התקפיות עדיפות על פני שירן ייני, לכן גם ההתקפות שבאות מצד ימין נראות אנמיות. בהמשך לרוטציה שעשה סוזה במשחק האחרון הוא ניסה את יואב זיו בעמדת המגן הימני וזה נראה היה די טוב. אם סוזה וקרויף לא יביאו שחקן התקפה בצד ימין (תרחיש ריאלי ביותר)  נראה שהפתרון הכי טוב לצמצום הפערים בין הצדדים הוא יואב זיו כמגן ימני.