22 בינו׳ 2014

זוגות זוגות

הצמד האידאלי. אלברמן וראדי (צילום: אלן שיבר)

שריקות הבוז להן זכה ניקולה מיטרוביץ' מול אשדוד, היעדר תרומה במספרים מצד דן אייבינדר ואי הכללתם של גל אלברמן ומהראן ראדי בהרכב במשחק האחרון העלו את הצורך לבדוק מה הייתה התרומה של ארבעתם עד כה העונה ולבחון לעומק מי מהצמדים הוא הטוב ביותר.




ראדי מעל כולם

באופן אינדיבידואלי השחקן עם המספרים הטובים מבין הארבעה הוא מהראן ראדי. הסיבה העיקרית לכך טמונה בעיקר בעובדה שבשמונה משחקים (כולל שניים באירופה) ראדי שיחק בעמדה התקפית יותר, בעיקר בתקופה שערן זהבי היה פצוע. המאזן הכללי של ראדי עומד על  שישה בישולים ושני שערים בכל המסגרות. הנתון המעניין הוא שבכל משחק שראדי מבשל או כובש, הוא עושה זאת בצוותא עם גל אלברמן כקשר אחורי. שלוש פעמים הוא פתח רק עם אלברמן ושלוש פעמים יחד עם שחקן אחר (מיטרוביץ' או אייבינדר). הסיבה לכך היא די פשוטה, מבין כל ארבעת הקשרים גל אלברמן הוא הקשר ההגנתי הטוב ביותר, בעיקר בחילוצי הכדור ובלימת ההתקפות. מהצד השני, ראדי הוא בעל היכולות ההתקפיות הטובות מבין הארבעה ולכן השילוב בין שניהם הוא אידיאלי. מיטרוביץ' ואייבינדר ממוקמים איפה שהוא באמצע מבחינת היכולות שלהם. הם לא ממש מצטיינים הגנתית ולא התקפית, שניהם יותר קשרים 50:50. עוד נתון מעניין הוא שבכל פעם שראדי מבשל או כובש, הקבוצה לא מפסידה (תיקו וחמישה ניצחונות).


1. המספרים של כלל השחקנים 


2. הנתונים של המשחקים בהם ראדי כבש או בישל

אירופה

כאן יש העדפה ברורה של סוזה לטובת הצמד ראדי את אלברמן, הם פתחו בשישה משחקים במסגרת האירופית (מוקדמות ליגת האלופות והבתים באירופה ליג) מתוך עשרה משחקים. הם עלו בהרכב בארבעת המשחקים במוקדמות ליגת האלופות, מול גיורי ומול באזל, ורשמו עוד שתי הופעות מול בורדו כקשרים מרכזיים יחידים. סך הכל ארבעה ניצחונות (גיורי ובורדו פעמיים), תיקו והפסד מול באזל.

אחריהם, הצמד השני במספר ההופעות הרב במסגרת האירופית הוא אייבינדר את מיטרוביץ' שפתחו בשני משחקים בשלב הבתים - בתיקו אפס בקפריסין (יחד עם ראדי כקשר התקפי יותר) ובניצחון הגדול 2:4 על פרנקפורט. בשני משחקים אחרים ניסה פאולו סוזה את ראדי ומיטרוביץ' (ניקוסיה בבית) ואת מיטרוביץ' ואלברמן (פרנקפורט בחוץ). חשוב לציין שניקולה מיטרוביץ' הגיע בשלב מאוחר לקבוצה לאחר מחנה האימונים של הקבוצה באוסטריה. לכן לא שותף במשחקים הראשונים של הקבוצה באירופה.

פספס את המשחקים הראשונים באירופה. ניקולה מיטרוביץ' (צילום: ברני ארדוב)


3. כל השילובים בין השחקנים. הנתונים מתייחסים רק למשחקים שהצמדים פתחו בהם כקשרי אמצע במערך של סוזה.

הטוויסט

על פי הטבלה, סוזה פתח עם ראדי ואלברמן כקשרים אחוריים יותר מאשר עם כל צמד אחר (עשר פעמים). אייבינדר ומיטרוביץ' פתחו בשמונה משחקים ואלברמן את מיטרוביץ' בארבעה. מספרית, ראדי ואלברמן נחשבים לצמד הטוב ביותר. כצמד הם תרמו שני בישולים ושני שערים והשיגו את מספר הניצחונות הגבוה – שבעה ניצחונות. למרות כל זה, אם בוחנים על פי פרמטרים אחרים, כמו לדוגמה אחוז הצלחה (ניצחונות/משחקים), דווקא השילוב בין אלברמן לאייבינדר השיג את אחוז ההצלחה הגבוה ביותר – שלושה ניצחונות משלושה משחקים (רמה"ש, הפועל חיפה ורעננה). גם הצמד אייבינדר ומיטרוביץ'  השיג אחוז הצלחה גבוה יותר (75%), ואף יחס שערים טוב יותר מהצמד ראדי את אלברמן. עוד נתון מעניין הוא שפאולו סוזה מעולם לא ניסה את השילוב של ראדי ואייבינדר כקשרים בודדים, כנראה בגלל העובדה שאף אחד מהם לא קשר אחורי טבעי.
אחד הנתונים המפתיעים הוא לגבי דן אייבינדר. לקשר שהגיע בקיץ בקרית שמונה יש מאזן דל מאוד מהבחינה האישית (אפס שערים ואפס בישולים) אך הוא מדורג שני במספר הניצחונות במשחקים בהם עלה בהרכב. אלברמן מוביל בנתון הזה עם 12 נצחונות במשחקים בהם פתח, אחריו אייבינדר (9), מיטרוביץ' (8) וראדי (7). יתכן והנתון הזה הוא הסיבה לקרדיט שלו זוכה דן אייבינדר מהמאמן, חרף העובדה שעדיין לא כבש או בישל.

זוכה לקרדיט מפאולו סוזה. דן אייבינדר (צילום: קובי אליהו)
מסקנות


כשמשקללים את כל הנתונים נראה שהצמד האידאלי בכל זאת צריך להיות גל אלברמן ומהראן ראדי. אלברמן הוא הקשר ההגנתי הטוב שיש למכבי להציע, זאת בנוסף לעובדה שבמשחקים בהם הוא פתח הקבוצה רשמה את מספר הניצחונות הגבוה ביותר. ראדי מביא אתו את היכולות ההתקפיות שמתורגמות לשערים ובישולים. כששניהם משחקים יחד הם מייצרים יותר שערים, בישולים וניצחונות. אמנם אחוז ההצלחה שלהם הוא לא מהגבוהים אך יש לזכור שהם שותפו בהרבה משחקים עם רמת קושי גבוהה כמו הפסדי החוץ לבאזל וב"ש.