5 באפר׳ 2017

שחקן ליגה טוב, לא יותר

על פניו טל בן חיים רושם עונה אישית מוצלחת, הטובה ביותר שלו בקריירה מבחינת המספרים -  11 שערי ליגה. אך עד כמה משמעותית היתה התרומה שלו העונה? האם באמת זו עונה "היסטורית" של החלוץ כפי שכונתה, טובה מקודמותיה?

העובדה הראשונה אליה צריכים להתייחס היא שארבעה מתוך שעריו העונה נכבשו מהנקודה הלבנה, כמעט מחצית מהשערים. גם שער מול אשקלון, שנחשב אמנם לשער שדה, נכבש ישירות לאחר החמצת פנדל. בשורה התחתונה, רק שישה מתוך 11 השערים של טב"ח נכבשו במשחק שוטף – בדיוק כמו מהראן ראדי, חנן ממן או שלומי אזולאי (החלוץ). לזכותו של טב"ח יש לציין שאת הרוב המוחלט של הפנדלים הוא סחט בעצמו, בין אם היו מוצדקים ובין אם לא.

טל בן חיים חוגג את שער הליגה האחרון מול בני סכנין,
היחיד מול קבוצת פלייאוף עליון.
(צילום: האתר הרשמי של מכבי ת"א)


כשבוחנים את ששת שערי השדה שלו יש לבדוק מול מי הם נכבשו ומה הייתה מידת ההשפעה שלהם על התוצאה והמשחק?

שער הליגה האחרון מול בני סכנין יכול לענות בצורה טובה על שתי השאלות הללו. היה זה שער השדה הראשון העונה שטל בן חיים כובש מול קבוצת פלייאוף עליון. הוא נכבש בדקה ה- 77 במצב של 0:2 למכבי, כלומר כשהמשחק היה די מוכרע. למעשה, טב"ח כבש העונה רק שער שדה אחד במצב של שיוויון (הפועל רעננה, מחזור רביעי), כל שאר השערים נכבשו כשהקבוצה כבר היתה ביתרון.

פרט לבני סכנין, יתר השערים היו מול קבוצות פלייאוף תחתון כמו הפועל רעננה (צמד), הפועל ת"א (צמד), והפועל כפ"ס. אי הכיבושים בעונה הסדירה מול קבוצות פלייאוף עליון קרי הפועל ב"ש, מכבי פ"ת, בית"ר ירושלים ואפילו מכבי חיפה החלשה נובע כנראה משתי סיבות עיקריות – הקושי של טב"ח מול מגנים ימניים איכותיים (בן ביטון, דור אלו, קאגלמאכר) וחוסר היכולת לקחת אחריות ולהופיע למשחקים מכריעים.

מלבד השערים, טב"ח רשום גם על שלושה בישולים עד כה העונה. שוב, נתון לא מחמיא בכלל לאור העובדה שמדובר בשחקן התקפה עם יכולות אישיות כמו שלו. למעשה, ישנם לא פחות מ 14 שחקנים בליגת העל שבישלו יותר ממנו, כולל האריס מדוניאנין (4 בישולים) שעזב את הקבוצה עוד בינואר.

* שמונה מחזורים לסיום העונה

אם התפוקה של החלוץ לא תקפוץ משמעותית במשחקים שנותרו בפלייאוף העליון, הרי שבסופו של דבר המאזן שלו יהיה די זהה לעונות הקודמות (ללא הפנדלים כמובן). כלומר, לא נראה שהייתה התקדמות העונה, בטח לא עונה "היסטורית" כפי שכונתה עד לא מזמן.



שבוחנים נתונים סטטיסטיים של שחקנים אחרים בליגת העל, אמנם פחות "נוצצים" מטל בן חיים ואולי עם פחות יחסי ציבור אך עם מספרים זהים ואף טובים משלו, לא ברור לי מדוע טב"ח עדיין נחשב "כוכב" או "שובר שיוויון" בפי לא מעט פרשנים ואנשי מקצוע.

אולי טל בן חיים הוא רק שחקן ליגה טוב, לא יותר.