9 באוג׳ 2016

נרדמתם קצת

שבועיים לפתיחת הליגה, עשרה ימים לפני היידוק ספליט, מכבי פותחת בעצלתיים את העונה. 

טור נוקב במיוחד.


1. כרגע, ב"ש איכותית יותר

בנקודת הזמן הנוכחית, הסגל של הפועל ב"ש מרגיש הרבה יותר איכותי מזה של מכבי ת"א. גם אחרי עזיבת אופיר דוידזאדה ווליאם סוארס הפער האיכותי בין הסגלים לא השתנה. מיגל ויטור הפורטוגלי מסתמן כתחליף ראוי ויותר לסוארס, בעוד שלדוידזאדה ב"ש תתקשה למצוא מחליף ראוי, אם בכלל. מצד שני, האלטרנטיבות של מכבי ת"א לא נראות כטובות יותר (יסלחו לי ריקן ובן הרוש).

ההבדל המרכזי בין הסגלים בא לידי ביטוי בעיקר באיכות ובעוצמה, בטח לאחר העזיבה של ערן זהבי. צמד הניגרים ג'ון אוגו וטוני וואקמה ימשיכו לבסס את עצמם כזרים האיכותיים והדומיננטיים בליגה גם העונה. שניהם מביאים עוצמות שאין כרגע לאף קבוצה אחרת בליגה. 

לאחר עזיבת זהבי, שחקני ההתקפה המשמעותיים ביותר במכבי ת"א הם דור מיכה וטל בן חיים (יכול להשתנות עם הכניסה של סקאריונה לכושר משחק). אם דור מיכה שווה פחות או יותר למקבילו בב"ש, מאור מליקסון, הרי שמהעבר השני, יש לב"ש יתרון משמעותי. כרגע טוני וואקמה נראה הרבה יותר מרשים ועוצמתי מטב"ח.


2. א-ו-ב-ר-י-י-ט-ד

אגב טב"ח, נדמה שלאורך השנים ישנה איזו הערכה מוגזמת לחלוץ, אולי אלו השערים והמהירות המסחררת. בפרקטיקה, החלוץ המוכשר "תקוע" כבר כמה שנים על אותם מספרים – סביבות עשרה שערים ועוד 6-7 בישולים לעונה, מספרים לא רעים אך זהים לאלו מימיו במכבי פ"ת והפועל ת"א.

אצל בן חיים יש יותר תחושה של "רעש וצילצולים" מאשר התכלס, גם ביכולת המקצועית שלו וגם במסביב, בכרטיסים הצהובים, בפיוז הקצר. כבר נמאס לשמוע עוד פרשן\שדרן בשידור חוזר על המשפט – "אם הוא היה מתעסק פחות בשטויות.." אם ואם...

בנקודת מבט רחבה יותר, נראה שטב"ח הוא עדיין אותו השחקן צעיר בן 20, 21  , גם מנטלית וגם ביכולת המקצועית שלא השתדרגה משמעותית.

יותר "רעש וצילצולים" מאשר התכלס. טל בן חיים
(צילום: האתר הרישמי של מכבי ת"א)



3. חמקו להם מבין האצבעות

זה לא חדש מכבי ת"א משקיעה מאמצים רבים במציאת שחקנים יהודיים מעבר לים, למעשה חלק ממערך הסקאוטינג שלה עוסק במיוחד בנושא הזה. שניים משחקני ההתקפה הבולטים בעונה שעברה, ניקיטה רוקאביצה ואהרון שוינפלד היו ברשימות של הקבוצה עוד לפני שאלי טביב או אמיר כבירי בכלל שמעו עליהם. 

עד לפני שנתיים רוקאביצה עוד נבחן במחנה האימונים של מכבי ת"א, מועמדתו נפלה לאחר שהבינו במכבי שיקח זמן עד שיקבל אזרחות ישראלית. בניגוד לאוסטרלי, אהרון שוינפלד מעולם לא התאמן בקרית שלום אך היה במעקב של המועדון עוד לפני שחתם במכבי נתניה. אגב, מכבי ת"א היתה הראשונה לפנות לנתניה בעניין החלוץ האמריקאי - יהודי. שניהם שחקני מפתח היום בקבוצותיהם ושניהם ולא תופסים משבצת זר. בסופו של דבר הם חמקו בין האצבעות של קרויף ומכבי, וזה המחדל הגדול.

פספוס של קרויף ומכבי ת"א. ניקיטה רוקאביצה
(צילום: האתר הרישמי של מכבי ת"א)



4. כל ההזדמנויות שבעולם

העונה נראה שהקרדיט לעדן בן בסט סוף סוף נגמר. אמנם זה קורה שנה מאוחר מידי אבל איך הולך המשפט, עדיף מאוחר...

כן, עדן בן בסט קיבל מספיק הזדמנויות ודקות משחק ולא, אני מסרב לקבל את הטענה שעדן בן בסט הוא עדיין חלוץ טוב, שקיבל מעט מידי דקות או תופקד בעמדה לא נוחה לו. עדן בן בסט שותף בעונה שעברה ב- 23 משחקי ליגה (פתח בתשעה) ותרם שני שערי ליגה, כן שניים בלבד. לשם ההשוואה שחקנים כמו נוסא אייגבור שהיה פצוע בחלק מהעונה או הבלם קרלוס גרסיה כבשו ארבעה שערים כל אחד. 

נכון לעכשיו עדן בן בסט נמצא מעבר לשיאו, בפער. מסתבר שגם בגיל צעיר יחסית (29) יכולה לבוא ירידה כה חדה ביכולת, תשאלו את אבירם ברוכיאן, מיכאל זנדברג או יוסי שבחון.

איגבור וקרלוס גרסיה כבשו יותר ממנו. עדן בן בסט
(צילום: האתר הרישמי של מכבי ת"א)