24 ביולי 2015

הבלתי מוערכים


מואנס דאבור

בעולם העסקים אם מכרת נכס בסכום מסוים ויצא שקנית אותו בחזרה במחיר גבוהה יותר, אז כנראה העסקה שעשית היא לא טובה. כך התקשורת מנסה להציג את המאמצים של מכבי ת"א להחזיר לשורותיה את החלוץ מואנס דאבור. כשמתייחסים רק לצד העסקי/כלכלי ולנתונים היבשים אז על פניו נראה שטענות התקשורת נכונות. גראסהופרס ניצלה בשעתו את סעיף היציאה הנמוך יחסית של דאבור (סביב ה- 350 אלף יורו), כעת מכבי ת"א  מציעה עבורו 1.5 מיליון יורו, פי ארבעה כמעט. מכיוון שאנו עוסקים בכדורגל הכללים של עולם העסקים לא תמיד תופסים, כך גם במקרה הזה. הכתבה שלפניכם תנסה להסביר מדוע העסקה היא משתלמת, לפחות מבחינתה של מכבי ת"א.

       ממשיכים בעולם העסקים. כאמור, מכבי ת"א מציעה עבור דאבור סכום אשר נע סביב 1.5 מיליון יורו למרות ששווי השוק שלו מוערך לפחות ב- 3.5 מליון יורו עפ"י אתר Transfermarkt  . אם לוקחים בחשבון את הסכום (350 אלף יורו) שמכבי ת"א קיבלה עבורו נראה שבשקלול הכללי מכבי ת"א מקבלת חלוץ במגמת עלייה במחיר מציאה ממש. עוד עובדה שממחישה את מעמדו של דאבור ושוויו הכספי, לפחות בליגה השווייצרית, היא ההצעה הנדיבה של באזל עבור החלוץ הישראלי. עפ"י הפרסומים בשווייץ, באזל הציעה כארבעה מיליון יורו עבור החלוץ אך גראסהופרס, על אף בעיותיה הכספיות, דחתה את ההצעה. הסירוב של גראסהופרס כנראה נובע מסיבה מקצועית - חוסר הרצון לחזק את באזל היריבה.

מוערך הרבה יותר בשוויץ מאשר כאן בארץ. מואנס דאבור.
(צילום: Grasshopper Club Zürich - Offiziell)
       רבים רואים בעסקת דאבור כעסקה מוגזמת כלכלית אך אלו אולי שכחו שבעידן קרויף ואף לפניו, מכבי ת"א עשתה מספר עסקאות שהניבו לה רווחים יפים. מוסא קונאטה ועמנואל מאיוקה נמכרו ביחד בסכום של קרוב לארבעה מיליון יורו כך שלהוציא מיליון וחצי או אפילו שני מיליון על דאבור זה סכום ראלי לחלוטין.

      עד כה עסקנו בהיבט הכספי של העסקה, כעת נבחן האם היכולות של דאבור במגרש מצדיקות בכלל את ההשקעה. מהבחינה המקצועית כמעט שאין עוררין על היכולות של דאבור שעשה קפיצת מדרגה עצומה בשנה וחצי האחרונות. אם מישהו מהאוהדים הצהובים חושב שמדובר באותו חלוץ צעיר שהיה רק חלק מהרוטציה של פאולו סוזה הרי שהוא טועה לחלוטין. 23 שערים ב- 44 הופעות בגראסהופרס בשנה וחצי האחרונות הפכו את מואנס דאבור לשחקן הרכב קבוע ואחד החלוצים הטובים והמוערכים בליגה השווייצרית. אם היה מדובר בחלוץ זר עם רקורד דומה, בגיל ובמחיר כזה, הרוב המוחלט של הפרשנים היו מהללים את הפעולה של ג'ורדי קרויף ומתפלאים כיצד חלוץ בסדר גודל כזה מגיע לארץ.


      הערה קצרה נוספת -  החזרת שחקן בית בסכום גדול איננה תופעה שמכבי ת"א המציאה. ברצלונה הגדולה עשתה זאת כשהחזירה את ג'ורדי אלבה, מגן שגדל אצלה במחלקת הנוער , עבר לוולנסיה לאחר שברצלונה ויתרה עליו, ונרכש חזרה בסכום גבוה.

אבי ריקן

      כמו מואנס דאבור, גם אבי ריקן ,שחתם לשלוש שנים אצל האלופה, סובל מאותו חוסר הערכה אצל חלק לא קטן מהתקשורת. היה אפילו מי שכינה אותו (רמז – ציון שלוש)  שחקן בינוני לליגה הישראלית, כזה שלא יוכל לשדרג את מכבי ת"א. המאזן של אותו שחקן "בינוני" בשווייץ עומד על 10 שערים ב- 49 משחקים (לרוב כשחקן הרכב), זכייה בגביע וזכייה בתואר שחקן העונה של אוהדי פ.צ ציריך.

      בניגוד לעסקת דאבור היקרה, עסקת ריקן נראית כמציאה ממש. עבור המעבר מציריך מכבי תשלם רק 100 אלף יורו, הרבה פחות מהסכומים שדוברו בהקשר של אלי דסה ושלומי אזולאי. למעשה, מכבי מקבלת שחקן הרבה יותר בשל ומנוסה מהשניים, במיוחד בגזרה האירופית. אבי ריקן עבר שנתיים בליגה חזקה יותר מהליגה הישראלית, זכה בתואר שם והשתתף בליגה האירופית.

תרומה מידית לסגל הקבוצה. אבי ריקן
(צילום: האתר הרשמי של מכבי ת"א)

      ריקן נחשב לשחקן מאוד וורסטילי, הוא שיחק כממגן שמאלי, מגן/קשר שמאל, קשר 50:50 וקשר התקפי אך הוא בא לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר כקשר ההתקפי מתוך שלישיית קשרים באמצע, בעיקר בזכות התמיכה שלו בהתקפה והבעיטה המצוינת ממרחק. התרומה המידית של אבי ריקן בעסקה הזאת, היא שטרם הגעתו, לא היה בסגל הקבוצה שחקן התקפה עם רגל שמאל, עכשיו יש.