27 בספט׳ 2013

הבלם הטוב בארץ



איתן טיבי וקרלוס גארסיה. (צילום:אלן שיבר)

התואר הבלם הטוב בארץ היה שייך לשחקני עבר גדולים כמו גדי ברומר, אריק בנאדו, שמעון גרשון, סרגיי טרטיאק (גם בן חיים הבלם היה נכלל ברשימה אלמלא היה עוזב מוקדם לאנגליה), כולם היו בלמים כמעט מושלמים בקנה מידה ישראלי מכיוון שהיה להם הכל – משחק ראש, מהירות, חוכמה, עליונות וטכניקה. הם היו מהבודדים שהפעולות ההגנתיות שלהם זכו להערצה כמו השערים והבישולים של החלוצים והקשרים. לאחר קפיצת המדרגה בקריית שמונה דרך עונת האליפות עם מכבי ת"א והיכולת במכבי ובנבחרת היום, עושה הרושם שאיתן טיבי ראוי להכלל בקבוצה המכובדת הזאת.

החבר גארסיה

את הקרדיט להתקדמות המטאורית שלו חייב טיבי בין היתר לקרלוס גארסיה, החצי השני לצמד הבלמים במכבי ת"א. גארסיה הוא האמיר שלח של ברומר, האסי דומב של גרשון או האהוד כחילה של טרטיאק, הבלם הנוסף שמשלים את הצמד. בתחילת העונה הקודמת הרעיון לשלב בין שני הבלמים התבסס על הניסיון והאיכויות של קרלוס גארסיה אל מול האתלטיות והמהירות של טיבי. כבר בקריית שמונה טיבי בסס את עצמו כאחד הבלמים הטובים בארץ אך התקופה שלו במכבי יחד עם קרלוס גארסיה הפכה אותו לשחקן הכי שלם בכדורגל הישראלי, נטול חסרונות ממש.

יציב ומתקדם

החלק החזק והבולט בטיבי הוא האופי השקט והיציבות שלו. טיבי בעונה שעברה כמעט ולא החסיר משחקים, למען הדיוק, הוא שיחק 34 משחקים מתוך 36 מחזורים, באף אחד מהם לא הוחלף. מקצועית, ההנחה הרווחת היא שטיבי הוא הבלם הכי שלם בארץ כאשר החלק החזק שלו הוא כמובן המהירות הגבוהה שלו ביחס לכל בלם אחר בארץ. פרט לכך טיבי הוסיף מימד התקפי למשחק שלו שכולל איומים על השער בקרנות ובניית התקפות מההגנה. שני משחקים שהבליטו את ההתקדמות במימדים הללו היו המשחק הביתי של נבחרת ישראל מול אייזרביג'אן ומשחקה של מכבי ת"א מול מכבי חיפה. במשחק הנבחרת הפגין טיבי את השיפור באיום על השער בקרנות, במיוחד במחצית הראשונה של המשחק כשסיכן פעמיים (קורה אחת) את השער האזרי. בליגה, תחת פאולו סוזה, כובד המשקל בבניית ההתקפות נופל יותר על צמד הבלמים מאשר על הקישור האחורי שהיה דומיננטי יותר בתקופתו של אוסקר. לראייה, במשחק מול מכבי חיפה, השער הראשון הגיע מהתקפה שבנה איתן טיבי. 

מקום של קבע בנבחרת. טיבי מול אייזרבג'אן (צילום: דני מרון)

קרויף ידע מזמן

רבים לא הבינו את ההתעקשות של קרויף על טיבי בסאגה שזכתה לביקורות בתקשורת וכללה דיונים משפטיים ומאבקים עם שירצקי. מכבי ת"א שילמה את סכום השחרור של טיבי מק"ש כ - 350 אלף יורו, סכום גבוה למדי עבור בלם שאמנם היה שותף לאליפות של קריית שמונה אך היה פצוע בחלק גדול מהעונה. מי שראה את הפוטנציאל שבטיבי היה ג'ורדי קרויף שחיפש בלם מהיר לצידו של גארסיה. טיבי שבאותה תקופה גם התחיל לקבל זימונים לנבחרת היה בדיוק מה שקרויף חיפש.
בעקבות היכולת המצוינת, טיבי צפוי לעזוב לאירופה בקיץ הקרוב כשסעיף השחרור עומד על מיליון דולר. במכבי ת"א כבר החלו בתהליכים על מנת להאריך את חוזהו ולהגדיל את סעיף השחרור הנמוך שלו. מכבי ת"א מבינה שאם אשדוד גוזרת קופון של מיליון יורו על ניר ביטון, היא יכולה להרוויח מהבלם המוכשר לפחות כפליים.

האם הוא שווה יותר מטיבי? ניר ביטון (צילום: קובי אליהו)