21 ביולי 2013

מודל עסקי



הגעתו של מיץ' גולדהאר למכבי ת"א הביאה אתה רוח ניהולית חדשה והרבה השלכות, הבולטת מביניהן היא כמובן עידן הכסף הגדול אך במקביל גם עידן של תפיסה עסקית חדשה. מכבי ת"א נמצאת בתהליך שהתחיל כבר לפני ארבעה שנים להיות גוף כלכלי ריווחי ואחד התחומים שהיו מוזנחים ולא קיבלו מספיק תשומת לב היה מכירת שחקנים תוצרת מחלקת הנוער לאירופה. גולדהאר הבין כבר בהתחלה את החשיבות של מחלקת נוער חזקה והשקיע משאבים גדולים בה. לראייה, תקציב מחלקת הנוער בשנים האחרונות הוא הגבוה בארץ, קצת פחות מ-10 מיליון ש"ח. לצורך ההשוואה תקציב מינימום של קבוצה בליגת העל הוא סביבות ה-11 מיליון ש"ח. כמובן שהמשאבים הרבים הללו מושקעים על מנת לייצא שחקני בית איכותיים ובעלות נמוכה לקבוצה הבוגרת אך יש גם מתן תשומת לב לייצוא שחקנים צעירים לאירופה. 

עשה את הסיפתח. מאיוקה מוצג ביאנג בויז

סנונית ראשונה

הסנונית הראשונה לחשיבה הזו היא המקרה של החלוץ הזמבי עמנואל מאיוקה. מאיוקה הגיע לקבוצת הנוער של מכבי ת"א ב-2008 מקבוצת קבווה ווריוס הזמבית תמורת כ-50 אלף דולר בלבד,אגב, באותה תקופה שמו הוזכר גם כמועמד לפורטו. הגעתו של מאיוקה אמנם הקדימה את הגעתו של גולדהאר למכבי אך המכירה של החלוץ ב- 1.6 מיליון דולר ליאנג בויז השוויצרית הייתה ב-2010. בנוסף לסכום המכירה נוסף סעיף שמקנה למכבי ת"א 20% מכל מכירה עתידית של החלוץ ולכן בקיץ הקודם זכתה מכבי ת"א ליהנות מ- 600 אלף פאונד (כ- מיליון דולר) שקיבלה מהמכירה של מאיוקה מיאנג בויז לסאוטהמפטון האנגלית.


מכירת שיא

אין ספק שאת הרווח הגדול ביותר עשתה מכבי ת"א ממכירתו של החלוץ הסנגלי מוסא קאנוטה וזאת לאחר עונה אחת בלבד שבה שותף במקביל בקבוצת הנוער ובקבוצה הבוגרת. מוסא קונאטה הגיע בגיל 18 למכבי מקבוצת פ.צ טורה קונדה הסנגלית עבור 200 אלף דולר. לאורך העונה הפגין החלוץ כמה משחקים טובים אך הקטליזטור למכירתו היה ללא ספק המשחקים האולימפיים בלונדון ב-2012 כאשר כבש במדי נבחרת סנגל חמישה שערים בטורניר, הביצועים המרשימים הללו דרבנו את קבוצת קראסנודר הרוסית להניח על שולחנה של מכבי ת"א הצעה של 2 מיליון יורו (2.6 מיליון דולר), סכום שיא של המועדון ממכירת שחקן מאז ומעולם. יש לציין שגם בעסקת קונאטה מובטח למכבי ת"א כסף ממכירה עתידית של השחקן.


 



לא רק שחקנים זרים

שנת 2012 הייתה, מסתבר, שנה כלכלית טובה למועדון ואל מכירת מוסא קונאטה הצטרפו גם דור מלול ועומרי אלטמן. דור מלול נמכר לבירשחוט מבלגיה עבור 400,000 דולר לאחר חצי עונת השאלה. לבסוף, בסיום העונה האחרונה הקבוצה הבלגית פשטה רגל והשחקן הפך להיות חופשי. אצל עומרי אלטמן הרומן האירופי החל כבר כשהיה בן 17 כשפולהאם האנגלית שמה ידה על הכישרון הצעיר. בדומה למלול, פולהאם תחילה השאילה את השחקן ולאחר עונה אחת בנוער של פולהאם הוא נרכש תמורת 240 אלף יורו (כ- 315 אלף דולר). אם בעסקאות משתלמות עסקינן, העונה אלטמן עשה את הדרך ההפוכה כאשר פולהאם השאילה את אלטמן חזרה לת"א. כלומר, מכבי הרוויחה ממכירתו של אלטמן וקיבלה אותו מחושל יותר אחרי שנתיים, כמעט ללא עלות.

הבאים בתור

בעקבות ההצלחה עם מאיוקה וקונאטה במכבי ת"א לא נחו על זרי הדפנה וכבר בינואר אשתקד החלה הקבוצה לבחון שחקנים זרים בעיקר מהיבשת השחורה במטרה להמשיך את אותה הדרך. מי שהרשים את הצוות המקצועי והוחלט לצרפו תחילה למחלקת הנוער הוא החלוץ הניגרי לנרי קהינדה (19) שהגיע בהשאלה מקבוצת דומיניון הוטספר הניגרית. למכבי ת"א יש את האופצייה, על פי פרסומים, לרכוש את השחקן עבור 100 אלף דולר.
במאי האחרון קבוצת נערים א' של המועדון (ילידי 96) יצאה לטורניר ידידות בבילפלד שבגרמניה שבו השתתפו בין היתר קבוצות הנערים של דורטמונד, באזל ופיינורד. הקבוצה רשמה טורניר טוב כאשר סיימה במקום השלישי אך מי שבעיקר הרוויחו מהטורניר הזה הם קפטן הקבוצה דן גלזר והשחקן הקונגולזי שנבחן אז, מאביס צ'יבוטה. דן גלזר מסומן כבר מספר שנים במועדון והיה נחשב כבנקר  גם בנבחרת הנערים של אלון חזן, אך ההופעות שלו בטורניר תחת עיניהם של סקאוטים רבים משכה התעניינות ממועדונים. הרצינית ביותר הייתה איינטרכט פרנקפורט מגרמניה שכבר הביעה את רצונה להעביר אליה את השחקן. השחקן שנבחן, מאביס צ'יבוטה רשם טורניר מוצלח כאשר סיים כמלך השערים של הטורניר והשחקן המצטיין. השחקן מיועד לשחק בעונה הקרובה בקבוצת הנוער של מכבי ת"א ובזה הוא ממשיך את המודל המוצלח.

מאביס צ'יבוטה (במרכז) עם הגביעים בהם זכה (צילום: Benjamin Hanke)


שדרוג המודל –פזילה לשוק הדרום אמריקאי

עד כה זוכה המודל הזה המבוסס על שחקנים מהיבשת השחורה להצלחה אך הרווח מהשחקנים במדינות הללו הוא מוגבל. את סכומים גדולים משלמים לכישרונות שיוצאים ממדינות דרום אמריקה, בעיקר מברזיל וארגנטינה.מי שהקדימו להבין זאת כבר לפני שנים הן קבוצות ממזרח אירופה ופורטוגל שנתנו דגש על מערך הסקאוטינג במדינות הללו. אם מכבי רוצים לשדרג את המודל שלהם ועדיין למצוא כישרונות פוטנציאלים במחירים סבירים עליה לפזול גם ליבשת הלטינית.